Wat is er Nieuw?

Hyperthyroidie

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Odrade

Kompleet gek van katten
Dag iedereen,

Een beetje droevig nieuws dat ik met jullie wil delen.

We hebben 3 katten, allemaal met hun eigen karakter.
Charlie is een chartreux-type gesteriliseerde kater. Hij komt van een asiel, we kennen zijn verhaal niet. Leeftijd in het asiel geschat op 4-5 jaar. Toen hij bij ons kwam was hij heel ziek. Zo'n erge diarree dat ik de hele tijk achter hem moest schoonmaken. 2 dierenartsen gezien (die van het asiel en de onze), geen oorzaak ontdekt. En toen, na een paar weken, was de diarree ineens over en ging hij beter. Hij is nu 13 jaar bij ons en is altijd ziekelijk gebleven, mager en hij loopt met een "bolle" rug, niet recht horizontaal zoals normaal. Ben ook bij een katten-physio geweest. Zij vond niks speciaals, maar ja, hij lag hopeloos opgerold op de behandeltafel en wilde niet staan.
De laatste keer dat we voor inentingen bij de dierenarts waren had hij bijna een hartaanval.
Hij komt vaak bij ons als we in bed zijn of als Philippe op de bank zit en een film kijkt. Dan kan hij heerlijk spinnen en intens genieten van een kroelpartij. Maar buiten en anders mijd hij elk kontakt en leeft rustig zijn eigen leventje.

Tijdens de laatste inenting heb ik een bloedanalyse gevraagt. Ik vond hem de laatste tijd nog magerder. Uitslag : hyperthyroidie (schildklieraandoening). De dierenarts zei dat dat goed te behandelen was : elke dag een medicijn of regelmatig een spuitje komen halen.

Ik heb het met Philippe overlegt.
Charlie kan onmogelijk elke dag een medicijn krijgen.
1- we zien hem niet elke dag
2- als we hem een medicijn voeren (dwangmatig) zal hij helemaal bij ons uit de buurt bljiven
3- een hyperthiroidie kan behandeld worden, maar dan komt er misschien een nierprobleem, omdat hij dan minder gaat drinken. Heel objektief gezien : zijn hart kan falen door de HT, maar een dood door nierfalen is veel pijnlijker
We hebben dus besloten om niets te doen, behalve hem zodra we hem zien, wanneer het ook is, speciaal nier-natvoer te geven (hij gaat ook s'avonds bij onze andere katten "gewoon" natvoer eten, daar kunnen we niks aan doen - maar het droogvoer is nu voor alle katten speciaal voor nierproblemen). En als hij er s'ochtends is, een voedingssuplement voor zijn hart erdoor.

Het is altijd een ziekelijke kat geweest en ik ben bijna verbaast dat hij nu 17-18 jaar is geworden.

We hebben gekozen, gezien zijn gedrag, hem quality-time te geven.

Er zullen vast mensen zijn die zullen zeggen dat we verantwoordelijk zijn om hem medische hulp te geven. Anderen zullen het met ons eens zijn.
Tussen haakjes, we zorgen nu al anderhalf jaar voor ons diabetische teefje Héra, met handgekookt speciaalvoer, bloedkontroles elke dag en twee keer per dag insulinespuitje. Maar Héra is een aanhankelijke schat die schijnt te begrijpen dat het goed voor haar is.

Af en toe, als baas, moet je moeilijke besluiten nemen voor de bestwil van je beest.

Met Charlie gaat het redelijk goed. Hij vangt zijn muizen, sluipt in de velden, slaapt op ons bed als het buiten slecht weer is, vraagt ons zacht miauwend om zijn speciaalvoer en verder is hij zoals altijd een grijze schim.

O.
 
Inderdaad. Bij het nierfalen van ons Jezebel zei de dierenarts, ik kan het goed krijgen, ja zelfs die nieren, maar het zal maanden duren en ze zal veel pijn hebben.
En volgend jaar was ze dan nog maar 13 jaar dus je zou kunnen twijfelen om het toch te doen. Er waren nog wat jaren te goed voor haar. Maar ze zou veel pijn hebben gedurende een heel lange periode.
Onze dierenarts, Thijs Gunst zei zelf dat hij haar beter laat inslapen.
We hebben een contract getekend met de cattery die haar aan ons verkocht heeft, we hebben haar gebeld via whatsapp. Dat neemt ze altijd op.
Ook zij en haar zoon waren het eens met de beslissing die de dierenarts aangeraden heeft.
Ook al konden we via de telefoon horen dat het ginds in Nederland erg stil werd ze vonden het ook het beste om haar te laten gaan.
Het was een kweekkat van ze waar ze ook veel in geïnvesteerd hebben. Ze zijn helemaal naar Polen gereden destijds om haar op te halen.
Sommige zullen het daar waarschijnlijk ook moeilijk mee hebben maar we zitten op dezelfde golflengte van u.
Geniet van de tijd samen met uw beestjes.
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan