Wat is er Nieuw?

is meer medicatie een 'betere' verzorging?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

GeertVB

Actieve kat
Nu spoken er dingen door mijn hoofd.
Onze eerdere katten, en de katten die mijn vrouw vroeger had hebben nooit nierproblemen gekend. Ook de katten van een vriendin en van een buurman niet. Zijn laatste kat nu is ruim 21 jaar en zonder problemen. Ook is het zo dat onze katten over een afgesloten tuin beschikken, en ze krijgen hun natuurlijke dieet, kvv worsten.
Desondanks wordt door onze dierenarts aangeraden ze extra te ontwormen, omdat rauw voer minder "gecontroleerd" word en brokjes zijn 'beter' gebalanceerd etc.
Toen ik hem vroeg wat je nou in hemelsnaam kan kontroleren aan een gemalen dier dat er waarschijnlijk speciaal voor gekweekt werd,.
Ter vergelijking, van het rund dat in een hamburger gebruikt word weet je dat ook allemaal niet, denk bvb aan de hormonenmaffia, die is niet gevaporiseerd of in rook opgegaan hoor maar mensen kunnen daar wel tegen zeker?
Nou, brokken zijn beter 'gebalanceerd' zegt hij dan.
Tja, waar komt die taurine vandaan die men kunstmatig aan brokken toevoegt omdat de kat dit niet zelf kan aanmaken. Ze moet die van nature uit de prooidieren halen. De prooidieren die je ook terug vind in kvv voeding en waar dit van nature in voor komt. Toen ik begon over 'gebalanceerde brokjes waar graan, of ter vervanging mais of rijst word gebruikt zei hij dat katten individuen zijn. En dat er katten zouden zijn die omgekeerd juist meer last hebben van kvv dan dat ze hebben van brokjes.
Een kat ontbeert het aan enzymes, twee met name. Een daarvan heb je nodig om die koolhydraten te verteren. En dat hebben ze niet. Daarom heb je juist ook die geur van de kattenbakken bij katten die graanbrokjes eten. Die zetmeel ligt te rotten in de darmen en de ontlasting is zwaar. Wie had het nu weer over wetenschap?
Bij onze katten wanneer er een strontje naast de bak ligt omdat die is blijven hangen in hun lange haar die krijg je in het toilet de eerste uren niet doorgespoeld. Ze zijn ultra licht en bevatten enkel wat bot en wat vacht.
Hij spreekt over de wetenschap waar hij zich op baseert.
Welnu, mijn wetenschap zegt mij dat op de meeste bijsluiters van medicatie staat dat ze een aanslag plegen op de nieren, en waarom zou dat bij katten nu anders zijn.
Ook is nierfalen iets dat regelmatig voor komt bij bepaalde kattenrassen, maar bij gewone europese korthaar die niet dezelfde verzorging krijgen zie ik dat zelden. Dierenasiel zitten vol met katten die vaak ouder zijn dan de twee raskatten die we adopteerden.
Ziektes die voornamelijk bij te zware katten voor komen zit meestal diabetes bij, net als bij mensen die ook doorgaans te veel koolhydraten eten.
Hoe oud worden uw katten, dit is gericht aan mensen die dit lezen.
En gezien het feit dat onze katten i.t.t. onze vroegere katten niet de tuin verlaten zie ik niet in waarom ik ze nog langer zou belasten met gifspuiten. Want de correlatie is duidelijk. Dure raskatten hebben tal van gezondheidsklachten. Straatkatten worden ouder.
Gemiddelde leeftijd van noorse boskat word 12 tot 14 jaar gegeven, onze twee oudste maine coon beide dood aan nierfalen op 12 jarige leeftijd, 'goed' verzorgd en beschermd tegen denkbeeldige wormen en dergelijke.
Refereren naar deze katten in het wild houd geen steek want in het wild moeten ze jagen, eten ze bedorven resten op dus over bacteriën gesproken ..., zitten ze regelmatig een paar dagen zonder voedsel. Daar kan je geen vergelijk in trekken.
Neen, ik heb die 'opgelegde' covid prik ook niet genomen want ik hat de ziekte op 10 maart 2020 al zonder te weten wat ik had en ik kreeg de doodstraf want dienstensector moest blijven werken. Ik moest dagelijks naar Brussel en bij diensteinde keerde ik dagelijks terug naar 'de veilige bubbel' .
Telkens dacht ik, wat als ik nu iets met me mee breng naar huis? Hoe veilig is die bubbel van ons nu werkelijk? Waar zijn we nu precies mee bezig? Heb ik nu de doodstraf gekregen terwijl iedereen in zijn kot moest blijven? Ik hoor het Maggie nog steeds zeggen.
Dat was mijn ervaring tijdens de eerste corona periode.
En ja;
Dat doet een mens nadenken.

En dan nog. Als er een kat is die iets mankeert, de stoelgang kan ik zien. En zo als ik reeds heb aangegeven in mijn vorige bericht kan je de nieren die afbreken niet zien.
Dus?
Wat doe ik er dan aan?
 
Blijf je buikgevoel volgen, geef je rauw voer want er niks zo goed als rauwvoer. Eerlijk gezegd zijn al die zogenaamde goed uitgebalanceerde korrels en natvoeren niet zo gezond. In de meeste zitten allerlei toevoegingen die kat niet nodig heeft. En idd nierproblemen komt hoogst waarschijnlijk door het voer ik heb er zelf al stuk of zes moeten afgeven aan nierfalen door de jaren heen. Ik ontworm mijn katten nooit en doe ook geen anti vlo spul op ze het is chemisch spul. Hier wordt ook geen één dier gevaccineerd. Ikzelf heb die gif Corona prik ook niet genomen omdat ik van begin voelde dat het mis zat. Heb bagger over me gekregen maar heb voet bij stuk gehouden en super blij om want uiteindelijk krijg ik nu gelijk. Zie teveel rondom me wat voor schade het aanricht. En dit is ook zo bij dieren elke keer een vax en elke keer een aanslag op het lichaam waar ze tegen moeten vechten. Als alles ok is doe gegwoon voort met kvv en ga alleen naar de dierenarts als nodig is of voor op oudere leeftijd eens een cheque up. En laat die dierenarts maar lullen in je eigen weet je beter.
 
Een van de zusjes gedraagt zich al enige weken 'anders' .
Ze hangt veel aan de binnehuis drankfontein en de waterconsumptie is an enige tijd gestegen.
We hebben ook een boskat er bij sinds een 6 weken en het gedrag was aanvankelijk bij beide zusjes anders.
Daar waar Joy al lang terug normaal doet is dat minder het geval bij Joly.
Die komt zelden nog bij ons in de zetel, ze trekt zich meer terug op een krabpaal zo ver mogelijk van ons en de andere katten.
We vroegen de dierenarts vorige week langs te komen, die komt morgen langs.
Ons Joly eet ook te weinig, dat vergeet ik nog bijna.
Onlangs kwam haar zus met een kleine muis binnen.
Normaal word er mee gespeeld, maar na een paar minuten was die muis weg.
Ik hoorde Joly er harder op zuigen en knijpen want ze heeft geen tanden meer.
En de muis was verdwenen.
Dat doet dus geen enkele kat, dat wijst op honger.
Maar ze eet te weinig en verliest gewicht.
Aan de nieren dacht ik niet meteen omdat ze pas volgende maand 6 jaar worden.
Nierproblemen komen normaal pas later.
Ik ben blij dat ik vorig jaar besloot de liters water die ik bij vul te noteren en uit te rekenen. Per kat en per dag.
 
Onze Joly heeft net diagnose nierfalen gekregen.
Ook haar zijn we aan het verliezen.
Drie op vier katten in de afgelopen 2 jaar.
We houden nog enkel Joy en de nieuwkomer Knut over.
Geen behoefte momenteel gehad om ze voor te stellen.
Knut heeft zijn vaccinatie's gekregen in het jaar 2017 volgens zijn ziekenboekje. Hij is 7 jaar, de oudste en de vitaalste.
Het is dan ook een boskat.

Zat er een ziekte in die cattery waar onze coon vandaan komen? Ze is gestopt om fonanciele redenen zegt men maar ik begin te twijfelen.
Is de gevarieerde voeding, barf, 2x/week brokjes, 1x vis te veel voor de dieren?
 
Onze Joly heeft net diagnose nierfalen gekregen.
Ook haar zijn we aan het verliezen.
Drie op vier katten in de afgelopen 2 jaar.
We houden nog enkel Joy en de nieuwkomer Knut over.
Geen behoefte momenteel gehad om ze voor te stellen.
Knut heeft zijn vaccinatie's gekregen in het jaar 2017 volgens zijn ziekenboekje. Hij is 7 jaar, de oudste en de vitaalste.
Het is dan ook een boskat.

Zat er een ziekte in die cattery waar onze coon vandaan komen? Ze is gestopt om fonanciele redenen zegt men maar ik begin te twijfelen.
Is de gevarieerde voeding, barf, 2x/week brokjes, 1x vis te veel voor de dieren?
Heel erg dat je schatje ziek is.
Nierfalen kan op alle leeftijden voor komen heb er zelf al heel wat aan moeten afgeven.
Waren de ouders getest op pkd? Zoja en waren die testen negatief weet je al het is niet erfelijk.
Maar dan nog kan nierfalen optreden .
Beste is nierdieet als de kat het wil eten en natuurlijk medicatie.
Ik heb mijn nier patientjes altijd op kruiden gezet als extra ondersteuning. Je kan er niks mis mee doen en het mag naast de regulaire medicatie gegeven worden.


We zijn altijd content geweest van de rehmania kruiden ze bleven er lang stabiel op.
Lees je in op de site . Onderaan staan ook reviews van andere mensen.

Vaccineren zou ik niet meer doen dat is elke keer een aanslag op het lichaam en met nieren die niet perfect werken is het een risico al zal je dierenarts soms anders beweren.

Hopelijk blijft ze nog lang bij julie
 
Bedankt voor de uitleg. We richten ons op probleemkatten zonder duidelijke voorgeschiedenis. De verkoper is een ex cattery (1991 TOT 2017).
De 4 waren een gedeelte van haar eigen huiskatten.
Waarschijnlijk werden ze niet verkocht omdat ze problemen kunnen krijgen.
Joly haar bloedwaarden waren nog slechter dan bij Jezebel.
De dierenarts was stomverbaasd dat ze nog zo vitaal was en amper symptomen had op dat ogenblik.
Echter ging het begin vorige week razend snel bergaf.
De arts nam haar mee en zou het haar wat comfortabeler maken voor nog enkele dagen zodat we konden afscheid nemen.
Toen hij haar de volgende ochtend terugbracht mistrapte Joly met haar linker achterpoot.
Maar de avond dat de arts haar kwam ophalen maakte ik ook al mee dat Joly constant kopjes gaf wanneer ik er bij ging.
Ze was ofwel in de tuin ofwel in de keuken op het aanrecht.
Op het keramiekglas van de kookplaat wat koel is.
Bij onze Bas zagen we het ook. Hij ging in het washok afgelopen winter tegen de buitenmuur liggen die het koelste was, terwijl een kat normaal de warmte zoekt. Let daar asjeblieft op, het helpt bij symptomen om te bepalen welke kat problemen heeft. Dat hebben we nu door, na een aantal ervaringen waar we vandaag anders op zouden reageren. Dit wil ik absoluut delen met iedere (dieren)kattenliefhebber zodat iedereen iets kan opsteken uit onze ervaringen. Ik schaam me niet voor de soms te late actie want het is een leerproces en er is haast niets te vinden online wat het detecteren van deze vroegtijdige symptomen makkelijker maakt.
Zo schrijf ik bvb telkens op wanneer ik het water met steeds 1 liter aanvul.
Ik vraag iedereen die mijn ervaringen wil lezen om dit altijd zonder verlet te noteren, hoewel ik ook weet dat de nierfunctie 2/3 de weg is voor de symptomen optreden.
Ook was er extra waterverbruik en 1 of 2 maal per week vonden we slijm zonder haarbal of dergelijks.
Dat zijn symptomen.
Maar van welke kat, dat is het moeilijke.
In ieder geval liet ik donderdag, de dag dat de arts haar terug bracht hem met spoed terugkomen. Joly zocht nog meer koelte op de gootsteen waar ze haar baard en buik kon nat houden, Bas ging zijn laatste dag bij ons in de regen staan buiten.
Joly spinde nog steeds onmiddelijk als ze me zag maar ze ging slechts 1 maal die dag naar buiten, naar de kippen van de buur kijken.
Maar de laatste twee dagen stond ze me ook telkens smekend aan te kijken omdat ze wou dat we iets deden. Dat was afgelopen drie jaar sinds ze bij ons is niet het geval geweest.
Het was dus opnieuw te laat om er nog iets aan te doen. Na 22.20u donderdagavond was de dierenarts bij ons. Voor Joly maakte hij altijd plaats in zijn agenda, onvoorwaardelijk, maar ook hij had niet verwacht dat het zo slecht zou zijn op enkele uren tijd.
Denk dus nooit aan je eigen verdriet en laat geen minuut voorbij gaan als het ooit zo ver komt. Er zijn dierenkliniekjes die 24u 7 op 7 bereikbaar zijn.
Handel onmiddelijk.

Ons Joly haar nieren waren verschrompeld en ze slaapt nu. Ze heeft terug rust nu. Dat is het aller belangrijkste.
Deze week gaan we haar zus laten testen, ze is ook nog steeds 5 jaar jong.
Bloed, urine en een echo van de nieren.
Hopelijk heeft zij het niet.
De kans is groot zegt onze dierenarts maar het is ook mogelijk dat ze drager is maar het probleem niet heeft.

We zijn, nu we nog 2 katten, en hopelijk voor lange tijd nog 2 katten hebben op zoek naar een paar XXL maine coon vnaf 6 jaar, of ragdol als ze fors genoeg zijn. We houden van grote katten. Mijn vrouw had er voor ik haar kende 3 straatkatjes, en bij de eeuwwisseling hebben we samen ook 2 gewone straatkatten gehad. Nu willen we nog enkele forse katten, eventueel met probleemgedrag opvangen en een goede oude dag bezorgen voor we zelf zorg nodig hebben.
Dit is een van mijn levensdoelen. Dieren waarvoor geen plaats is of die probleemgedrag vertonen helpen zo veel ik kan maar zonder dat het hier vol loopt.
Niet meer dan 4 of 5 stuks zo dat ze hun eigen plekje hebben en rust vinden.
Want bij Knut, onze noor hebben we ook gemerkt dat alle vreemd gedrag van hem verdween zodra hij zijn plekjes en rust vond, inclusief in de relax zetel op mijn borst of schouder. Hij is net een ragdoll geworden op dit vlak terwijl hij een energiebal en klimmer is.
Zijn sprintjes trekt hij nu en dan wel eens maar ook veel minder.
Hij kan net zo goed een uurtje of langer gezellig tussen ons in de zetel liggen als we tv kijken.
Hij is goede maatjes geworden met Joy en hij mag voor verstrooïng zorgen.
Want Joy gaat wel, deze middag nog, de plekjes waar Joly zich ophield op het laatst en waar haar geur nog sterk is langs, of ze volgt mijn vrouw en mij nog als we naar de keuken wandelen, in de hoop dat we haar zus daar nog steeds verbergen of zo..
Ze zoekt soms nog naar haar zus.
Misschien is de komst van een paar katten goed voor haar, het zal zorgen voor de afleiding en ze zal vergeten haar zus te zoeken hopen we dan.
Of mss moeten we het nog even wat tijd geven?
 
Sterkte Geert. Wat een verschrikkelijke tijd.
Ik zou zeggen wacht nog even. Het verdriet kan zwaar zijn, niet alleen voor jullie, maar ook voor jullie twee katten.
Maar het is een prachtig idee om ongelukkige katten te adopteren.

big hug

O.
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan